YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Sabtu, 6 Ogos 2011

~takdirMU~

Suatu petang, amni dan teman lelakinya bersiar-siar di kawasan taman yang di penuhi dengan gelak ketawa kanak-kanak. Suasana ketika itu sangat riang disebabkan kerenah kanak-kanak yang menghiburkan. Senyuman manis di raut wajah amni tak penah lekang apabila melihat kerenah kanak-kanak yang sedang bermain. Begitu juga dengan teman lelaki amni, senyuman ikhlas terpancar di wajah teman lelakinya apabila melihat kerenah kanak-kanak dan tambahan pula melihat senyuman manis di wajah amni. Mereka bersiar-siar sambil berkongsi-kongsi cerita dengan penuh ramah. Walaupun mereka bercinta tetapi mereka masih menerapkan batasan-batasan untuk hubungan yang masih belum mencapai peringkat yang halal lagi. Mereka berjalan beriringan tanpa bersentuhan sesama sendiri. Usai berjalan-jalan di taman, mereka menuju ke sebuah kedai makan yang berdekatan dengan taman tersebut.

“ Awak, awak sayang saya tak?” soal amni kepada teman lelaki kesayanganya.

“mesti la saya sayang. Saya sayangggggggggggggg awak sangat-sangat. Awak?” balas teman lelaki sambil membuat mimik muka penuh rasa kasih sayang.

“terima kasih awak . saya pun sayangggkan awak sangat. Tapikan awak, kenapa awak sayang saya ye. Saya bukan la wanita yang baik. Saya bukan la wanita yang solehah.” Soal amni kepada teman lelakinya.

“Awak, awak nak tahu sesuatu tak, bagi saya awak la paling terbaik untuk saya. Hati awak baik, lemah lembut, selalu dengar kata saya, suara awak pun lembut.Lagipun awak nie manja tau.” ujar teman lelaki amni.

“terima kasih awak tapi saya ni bukan wanita solehah. Belum tentu saya akan menjadi isteri terbaik untuk awak nanti.” Balas amni dengan riak muka yang sedikit berubah.

“Awak, saya Nampak ciri-ciri wanita solehah kat dalam diri awak. Walaupun awak tak menonjol, maksud saya awak tak pakai tudung labuh, tapi cara pakaian awak ni longgar, pakai stoking, kira awak dah menjaga aurat juga tau. Lagipun , banyak kata-kata awak yang mengingatkan saya tentang kesilapan saya. Awak banyak mengingatkan saya. Saya perlukan awak. “ ujar teman lelaki amni dengan perubahan wajah yang sedikit muram.

“Awak,saya perlukan awak juga. Awak banyak membantu saya. Awak sangat take care tentang diri saya. Awak selalu jaga saya dari perkara-perkara tak elok. Tengok lah, minggu lepas, ada sekumpulan lelaki ganggu saya tapi awak cakap elok-elok dengan diorang, Alhamdulillah, diorang tak ganggu saya dah.Lagipun awak selalu nasihat saya,jangan lewatkan solat kalau saya tak buat apa-apa. Dan banyak juga nasihat yang awak berikan pada saya.semua demi kebaikan saya. Saya pun sangat perlukan awak naz”ujar amni lagi.

“tapikan awak, apa yang awak akan buat kalau tiba-tiba rumah saya terbakar dan saya terperangkap dalam rumah saya” soal amni kepada teman lelakinya.

“apa maksud awak ni?saya tak nak awak cakap bukan-bukan. Saya tak nak benda tu terjadi kat awak.saya sayang awak” jawab teman lelaki amni dengan riak muka yang sedikit cemas.

“awak,rilex la, jangan macam ni ye.saya Cuma Tanya awak je. Saya nak tahu jawapan awak je”ujar amni dengan penuh sopan.

“emmmmmmmmm..” hanya itu balasan teman lelakinya sambil berfikir.

“entah la awak, tapi saya akan selamatkan awak.saya tak nak awak macam tu. Saya akan sedaya upaya nak selamatkan awak. Tak kisah la kalau keselamatan saya terancam,saya tetap nak selamatkan awak.saya tetap nak selamatkan awak jugak.”sambung teman lelaki amni lagi dengan nada yang semakin serius.

“terima kasih awak atas jawapan awak tu. Jawapan awak tu betul-betul buat hati saya jadi sebak tiba-tiba.terima kasih sangat-sangat awak sebab nak selamatkan saya. Saya hargai kebaikan awak pada saya”ujar amni dengan nada semaki sebak.

“sebab saya terlalu sayang dan cintakan awak amni”balas teman lelaki amni.

“awak,betul ke awak nak selamatkan saya daripada bara api yang membakar rumah saya, macam mane pula awak nak selamatkan saya andai bara api membakar diri saya?” soal amni dengan nada yang perlahan dan sebak.

*~~~~ nantikan sambungannya ~~~~~*


2 ulasan:

Nur_Riang berkata...

Salam..cpt2 smbung ye.. :)

Qaireen Qanitah berkata...

waalaikumusalam enti...ana dah sambung ^^, boleh la tengok part kedua yea.... syukan sebab sudi baca cerpen pertama ana ^^,

Followers