YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Khamis, 29 Mac 2012

~ semudah amalan, sebesar ganjaran ~

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabat...

"Siapakah di antara kamu yang menghidupkan malamnya?. "Salman al-Farisi menjawab+"Saya, ya Rasulullah. "Rasulullah bertanya lagi," Siapa yang berpuasa penuh pada setiap bulan ? "Salman al-Farisi menjawab+ Saya ya, Rasulullah. "Rasulullah kemudian bertanya, " Siapa yang khatam al-Quran pada setiap hari ? "Salman al-Farisi menjawab lagi+"Saya, ya Rasulullah. "

*Sahabat-sahabat yang lain berasa hairan akan jawapan Salman al-Farisi.
Mereka berkata bahawa mereka tidak pernah nampak Salman al-Farisi
membuat semua itu. Rasulullah s.a.w kemudiannya menyuruh Salman al-Farisi memberi penjelasan akan jawapannya itu. Salman al-Farisi menjawab:

" Aku pernah mendengar kekasihku, Rasulullah s.a.w. bersabda, Sesiapa yang tidur
dalam keadaan berwudhu', seolah-olah dia telah ihya' (menghidupkan) malamnya.

Baginda juga pernah bersabda setiap amal kebajikan akan dibalas dengan 10 kebaikan. Aku puasa 3 hari pada setiap bulan sama dengan aku berpuasa 30 hari (sebulan). "

*Rasulullah s.a.w mengiakan kata-kata Salman al-Farisi.

" Aku juga pernah mendengar Baginda bersabda sesiapa yang membaca "Qulhuwallahu Ahad" (surah al-Ikhlas) seolah-olah dia membaca 1/3 al-Quran.
Aku membacanya 3 kali setiap hari. ini seolah-olah aku telah khatamkan al-Quran. "

Subhanallah,,,, :)

Tiada ulasan:

Followers